optymalizacja WordPress
optymalizacja WordPress

Optymalizacja strony WordPress

Optymalizacja strony internetowej to proces skupiający się na przyspieszeniu ładowania w przeglądarce użytkownika. Optymalizacja kodu, zmniejszenie wielkości zdjęć czy też wyeliminowanie błędów pozwoli przyspieszyć ładowanie witryny. Prędkość ładowania ma znaczenie zwłaszcza na urządzeniach mobilnych. Optymalizacja może zmniejszyć rozmiar strony głównej i poszczególnych podstron.

Parametry techniczne stron można odczytywać za pomocą takich narzędzi jak PageSpeed Insights, czy Gtmetrix. Dzięki temu można sprawdzić prędkość ładowania strony na urządzeniach mobilnych oraz na laptopach i komputerach stacjonarnych. Analiza strony pozwoli nam wykryć elementy, które spowalniają ładowanie czy generują błędy.

Najpopularniejszym skryptem wykorzystywanym do tworzenia stron internetowych jest obecnie WordPress. Optymalizując strony WordPress, warto zwrócić uwagę na różne aspekty:

Przetestuj działanie HTTPS/SSL

SSL, czyli Secure Sockets Layer, to protokół bezpieczeństwa używany w celu zabezpieczenia komunikacji między przeglądarką a serwerem. Jest to technologia szyfrowania, która ma na celu zapewnienie prywatności i integralności przesyłanych danych. Szyfrowanie zapobiega przechwytywaniu i odczytywaniu poufnych informacji. Warto sprawdzić czy SSL działa poprawnie nie tylko na stronie głównej, ale także na podstronach. W niektórych wypadkach może okazać się, że występują problemy z HTTPS dla niektórych obrazów. Kiedy SSL działa niepoprawnie  możemy zobaczyć przekreśloną kłódkę w przeglądarce.

SSL

Ustawienia hostingu

Sprawdź, jakie technologie wspiera hosting, może być to przykładowo LiteSpeed, Nginx. HTTP/3, QUIC, Redis czy CDN. Można skorzystać z nowych protokołów przesyłania danych, narzędzi optymalizacyjnych zwiększających nie tylko wydajność, ale także bezpieczeństwo. Stosowane są także systemy optymalizacji baz danych, czy możliwość wykorzystania rozproszonych serwerów, w celu przyspieszenia pobierania danych z różnych lokalizacji.

Przetestuj szybkość ładowania witryny WordPress

Optymalizację strony warto rozpocząć od sprawdzenia prędkości ładowania, można posłużyć się różnymi narzędziami, jak PageSpeed Insights, Gtmetrix, czy Pingdom Website Speed Test. Dzięki nim możemy sprawdzić, w jakiej kondycji jest nasza strona. Warto skupić się na PageSpeed Insights – narzędziu od Google, które podaje wiele szczegółowych informacji wraz z poradami, w jaki sposób przyspieszyć ładowanie strony na urządzeniach mobilnych oraz desktop.

Oczywiście wyniki testów mogą się różnić w zależności od lokalizacji, szybkości łącza internetowego oraz obciążenia serwera. Podczas optymalizacji warto sprawdzać wyniki po wprowadzaniu kolejnych zmian, pamiętając o czyszczeniu pamięci podręcznej.

kompresja gzip

Kompresja Gzip

Kompresja Gzip w WordPress to technika optymalizacyjna, która polega na kompresowaniu zasobów strony internetowej przed ich przesłaniem z serwera do przeglądarki użytkownika. Głównym celem kompresji Gzip jest zmniejszenie rozmiaru plików, takich jak HTML, CSS, JavaScript czy innych treści statyczne, co przyspiesza czas ładowania strony. Dobrym pomysłem może być także przetestowanie kompresji Brotli.

czcionki lokalne

Ładowanie czcionek lokalnych

Standardowo wiele motywów WordPress korzysta z czcionek Google, jednak może to negatywnie wpływać na prędkość ich załadowania. Przeglądarka musi w tym przypadku pobrać zestaw fontów z serwera zewnętrznego. Dużo lepszym rozwiązaniem może być skorzystanie z czcionek na własnym serwerze. Każde zewnętrzne źródło czcionek generuje dodatkowe żądania HTTP. Korzystanie z lokalnych czcionek zmniejsza liczbę zapytań do serwerów zewnętrznych.

opóźnienie ładowania

Użyj leniwego ładowania

Leniwe ładowanie lazy loading to technika optymalizacyjna, która opóźnia ładowanie pewnych elementów strony do momentu, gdy są one faktycznie potrzebne. Celem leniwego ładowania jest zredukowanie czasu ładowania strony internetowej oraz ograniczenie użycia zasobów, zwłaszcza w przypadku obrazów. Przykładowo można na początku załadować tylko obrazy, które widoczne są zaraz po pojawieniu się strony w wyszukiwarce. 

buforowanie strony

Włącz buforowanie, aby zoptymalizować WordPress

Buforowanie strony WordPress to technika optymalizacyjna, która polega na przechowywaniu gotowych do wyświetlenia kopii stron internetowych w pamięci podręcznej. Celem tej techniki jest przyspieszenie dostępu do treści witryny poprzez eliminację konieczności generowania strony dynamicznie za każdym razem.

Można skorzystać z wtyczek W3 Total Cache czy WP Super Cache. Oferują różne funkcje buforowania, a także inne narzędzia optymalizacyjne, takie jak minimalizacja CSS i JavaScript czy kompresja obrazów. Ważne jest jednak dostosowanie konfiguracji wtyczki do specyfiki konkretnej witryny i regularne testowanie, aby upewnić się, że buforowanie działa poprawnie.

Zminimalizuj/połącz kod – HTML, CSS, JavaScript

Przeglądarka ładując stronę pobiera z niej różne zasoby. Ważne jest zredukowanie liczby żądań HTTP wysyłanych przez przeglądarkę do serwera w celu pobrania różnych zasobów, takich jak pliki CSS, JavaScript, obrazy czy czcionki. Minimalizacja kodu redukuje danych i rozmiar plików, co przyczynia się do szybszego ładowania strony.

Minimalizacja polega przykładowo na usuwaniu spacji i białych znaków, jak również na połączeniu różnych plików skryptu WordPress oraz wtyczek w jeden plik. Służą do tego wtyczki, takie jak Autoptimize czy WP Super Minify.

Atrybuty linków graficznych

Podczas optymalizacji strony, posiłkując się narzędziem PageSpeed Insights, możemy niekiedy otrzymać informację ”Linki nie mają wyróżniających je nazw”, w sekcji ”Ułatwienia dostępu”. Najczęściej dotyczy to linków graficznych, związane jest to z możliwością ułatwienia nawigacji użytkownikom czytników ekranu sterowanych głosowo.

Rozwiązaniem jest użycie znacznika aria-label.

opis strony

Title i Description

Warto także sprawdzić, czy strona główna oraz podstrony posiadają title oraz description, czyli tytuł oraz opis. Pomimo, że jest to dość oczywiste, niekiedy zauważam, że brakuje tych podstawowych elementów HTML, przykładowo ze względu na brak lub niewłaściwą konfigurację wtyczek SEO.

Rozwiązaniem jest zainstalowanie wtyczki All in One SEO lub Yoast SEO.

hierarchia_h1_h6

Ustawienie kolejności H1, H2…

Najczęściej w przypadku WordPressa tytuł strony będzie nagłówkiem H1, następnie kolejny tytuły będą znajdowały się w znacznikach H2, podtytuły H3, H4…

Warto zwrócić uwagę, czy motyw automatycznie formatuje tytuł wpisu jako H1, czasem może tego zabraknąć, wówczas pierwszym nagłówkiem będzie H2. Nagłówki pomagają określić hierarchie treści na stronie internetowej.

szybki motyw

Wybierz szybki motyw

Wybór motywu WordPress może znacząco wpływać na prędkość ładowania strony. Jest to ważne w dużej mierze w związku z responsywnością strony, na co warto zwracać szczególną uwagę. Niekiedy motywy mogą być do siebie podobne wizualnie, jednak będą znacząco różniły się kodem czy funkcjonalnościami wspierającymi optymalizację. Jedną z nich może być przykładowo ustawienie czcionek lokalnych.

Dobrym pomysłem jest przetestowanie motywów za pomocą PageSpeed Insights, w ten sposób wybierzemy najlepszy motyw dla naszej strony.

wyłącz wtyczki

Usuń niepotrzebne wtyczki

Warto usuwać nieużywane wtyczki, aby unikać potencjalnych konfliktów, niektóre wtyczki mogą dublować swoje funkcjonalności, co może powodować problemy. Warto także dokładnie przyjrzeć się ustawieniom wtyczek i wybrać optymalne dla naszej strony. Dobrym pomysłem będzie także usunięcie nieużywanych motywów.

nieużywane funkcje

Wyłącz nieużywane funkcje

Optymalizacja WordPress może obejmować również wyłączanie niektórych funkcji, takich jak pingbacki, emotikony i Gravatar, w celu poprawy wydajności i bezpieczeństwa.

Wiele dodatków oferowanych przez WordPress czy różne motywy jest po prostu zbędnych.

przełącznik

Zamień wolne wtyczki na szybsze

Często korzystamy z popularnych wtyczek, kierując się poradami blogerów lub też z przyzwyczajenia. W niektórych wypadkach możemy zamienić je na mniej popularne lecz wydajniejsze. Pozwoli to na przyspieszenie ładowania strony. Może to dotyczyć przykładowo galerii, formularzy kontaktowych, widgetów social media.

kompresja_obrazu

Kompresja i rozmiar obrazów

Kompresja zdjęć w różnych formatach pozwala na ograniczenie rozmiaru plików co jest ważne dla szybkiego ładowania się stron internetowych. Możemy wykorzystać wtyczki lub narzędzia online, aby skompresować zdjęcia i grafikę w różnych formatach.

Warto dobrać także odpowiednią rozdzielczość zdjęcia, przykładowo zdjęcia zrobione aparatem cyfrowym mogą posiadać szerokość 3000 pikseli, natomiast obecnie szerokość w laptopie wynosi najczęściej 1920 pikseli. W przypadku galerii możemy zmienić szerokość przykładowo na 1200 czy 1600 pikseli (zachowując proporcje wysokości). Podobnie możemy dostosować rozmiar zdjęć do naszego motywu WordPress.

ładowanie zdjęć

Leniwe ładowanie obrazów

Leniwe ładowanie obrazów pozwala odłożyć ładowanie niektórych plików graficznych do momentu, kiedy będą widziane na ekranie urządzenia. W ten sposób znacznie możemy przyspieszyć ładowanie elementów, niezbędnych do pierwszego wyświetlenia strony. Należy przy tym wyłączyć pliki graficzne z pierwszego obszaru.

ładowanie media

Multimedia ze źródeł zewnętrznych

Wiele treści multimedialnych, które mogą spowalniać wczytywanie strony, można umieścić na serwerach zewnętrznych. Dobrym przykładem jest YouTube, który umożliwia łatwe wstawienie kodu na naszą stronę. Skutecznym rozwiązaniem będzie także leniwe ładowanie ramek z plikami multimedialnymi. Można to skonfigurować za pomocą wtyczek.

fragmenty artykułów

Pokazuj fragmenty treści

WordPress pozwala na określenie ilości słów wyświetlanych pod wpisem jako skrót. Można także wykorzystać tag HTML – more. Dzięki temu na podstronach tagów, czy kategorii będą ładowane skróty z mniejszą ilością tekstu. Dobrym rozwiązaniem jest także stronicowanie komentarzy. Wyświetlanie fragmentów tekstów ułatwi nawigację.

Optymalizacja

Optymalizacja strony pod kątem technicznym, przygotowanie treści

pozycjonowanie międzynarodowe

Pozycjonowanie zagraniczne

Pozycjonowanie strony na rynki zagraniczne, zagadnienia związane z geolokalizacją

Pozycjonowanie sklepów

Pozycjonowanie sklepów - strony głównej, kategorii oraz poszczególnych produktów

+48 697-715-522

kontakt@websy.pl